Archiwum
warszawa

„Gdybyś ujrzeć chciał nadwiślański świt
Już dziś wyruszaj ze mną tam
Zobaczysz jak, przywita pięknie nas
Warszawski dzień.”

Czesław Niemen „Sen o Warszawie”

Późną nocą, 3 kwietnia 2017 roku uczniowie klasy 6B i 6C wraz z opiekunami udali się na dwudniową wycieczkę do Warszawy. Pierwszym punktem naszej wyprawy było zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego. Ogromne wrażenie zrobił na wszystkich stalowy monument, z którego wnętrza dobiega odgłos serca bijącego 63 razy na minutę, słychać również wystrzały, powstańcze piosenki, przeraźliwe krzyki. Chyba nie znajdziemy osoby, na której to miejsce nie zrobiłoby wrażenia.

Po wizycie w Muzeum udaliśmy się do Sejmu. Tam, na żywo mogliśmy zobaczyć kilku znanych posłów i dziennikarzy. Pani przewodnik w bardzo przystępny sposób przekazała nam wiadomości dotyczące długoletniej historii i tradycji polskiego parlamentu. Następnym punktem naszej wycieczki było Muzeum Sługi Bożego Ks. Jerzego Popiełuszki. Ekspozycja znajduje się na terenie kościoła pod wezwaniem św. Stanisława Kostki, zawiera pamiątki związane z życiem, męczeńską śmiercią, jak również posługą księdza. Po wzruszającej i wstrząsającej historii opowiedzianej przez charyzmatycznego przewodnika, pieszo udaliśmy się na powązkowski Cmentarz Wojskowy, a następnie do Pałacu Kultury i Nauki. Tam, z tarasu widokowego podziwialiśmy panoramę stolicy. Pierwszy dzień pełen wrażeń zakończyliśmy pyszną kolacją w hotelu, w którym zmęczeni spędziliśmy noc. Następnego dnia udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie mogliśmy uczyć się przez doświadczenie. Pan Dyrektor zabrał nas w najgłośniejsze (Wisłostrada) i najcichsze (przepiękne ogrody Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego) miejsca w Warszawie, opowiedział nam historię miasta i podał kilka ciekawostek. Dowiedzieliśmy się np. że Pałac Kultury i Nauki zużywa tyle prądu, ile potrzebne jest do zasilenia 30 tysięcznego miasteczka.

W towarzystwie słońca i lekkiego wiatru przespacerowaliśmy się Traktem Królewskim, zwiedziliśmy Stare Miasto, zrobiliśmy zdjęcia z Syrenką, a także wysłuchaliśmy warszawskich piosenek na Starówce. Na Krakowskim Przedmieściu spędziliśmy chwile zadumy w Bazylice Świętego Krzyża, gdzie spoczywa serce Fryderyka Chopina, a także znajduje się kaplica z ikoną Matki Boskiej Katyńskiej. Pan Dyrektor bardzo ciekawie opowiadał nam o zakątkach stolicy, podawał fakty, o których rzadko czyta się w przewodnikach.

Ostatnim punktem naszej wycieczki był PGE Stadion Narodowy. Na tę chwilę czekali nie tylko fani piłki nożnej. Pani przewodnik pokazała nam i opisała trasę piłkarską, usłyszeliśmy wiele ciekawostek związanych z odbywającymi się na Stadionie imprezami, zobaczyliśmy szatnie, mogliśmy zasiąść na miejscach piłkarzy. Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wyruszyliśmy w drogę powrotną do Bochni. Warszawa to piękne miasto, przesiąknięte historią, tradycją, krwią i cierpieniem. Dziś tętni życiem i przyciąga tłumy. Jak pisał Julian Tuwim:

„Pędzisz niepowstrzymana w tętniącym galopie
Wichrem dziejów swych gnana i przyszłości sławą!
Pędzisz i nas porywasz, na dziw Europie
Strzelista, wytężona stolico, Warszawo!”

Bardzo dziękujemy Panu Dyrektorowi Zbigniewowi Solakowi, paniom: Dorocie Budzyn, Małgorzacie Mrózek i Anicie Radeckiej za dobry humor i opiekę nad nami. Mamy nadzieję, że każda kolejna wycieczka będzie równie udana. (AR)