Pedagog i psycholog szkolny

ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO:

  1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
  2. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
  3. Dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
  4. Udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności
    w wychowywaniu własnych dzieci,
  5. Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
  6. Udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
  7. Udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych
    i środowiskowych,
  8. Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów.
  9. Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo
    do odpowiednich sądów dla nieletnich,
  10. Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się
    w trudnej sytuacji życiowej.
  11. Udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,
  12. Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w procesie dydaktyczno – wychowawczym.

ZADANIA PSYCHOLOGA SZKOLNEGO:

  1. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych
    i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,
  2. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli (konsultacje dla rodziców),
  3. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
  4. Udzielanie pomocy uczniom w sytuacji porażki, niespełnienia oczekiwań,
  5. Inicjowanie i prowadzenie działańmediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  6. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnieńi innych problemów dzieci i młodzieży;
  7. Zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
  8. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
  9. Wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
  10. Udział w różnych formach szkoleniowych,
  11. Nawiązanie ścisłej współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.

Zadania, o których mowa, są realizowane we współpracy z:

  1. Dyrekcją szkoły,
  2. Rodzicami,
  3. Nauczycielami,
  4. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
  5. Innymi podmiotami, działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Skip to content