WSPÓLNE ODKYWANIE ŚWIATA NAUKI, CZYLI PROSTE EKSPERYMENTY DLA DZIECI

W pierwszym półroczu roku szkolnego 2022/2023 uczniowie klasy III a byli adresatami innowacji pedagogicznej pt. „Wspólne odkrywanie świata nauki, czyli proste eksperymenty dla dzieci”, którego autorką była mgr Anna Wetula – wychowawca klasy.

Głównym założeniem innowacji było zachęcenie uczniów do aktywnego odkrywania świata nauki poprzez doświadczenia i eksperymenty w klasie oraz rozbudzenia ciekawości poznawczej u dzieci.

Podczas kilkunastu eksperymentów, uczniowie w urozmaicony sposób zdobywali wiedzę
w doświadczeniach do których użyto wszystkiego, co można znaleźć w domowych szafkach. Miało to na celu uświadomienie im, że do eksperymentowania nie potrzeba specjalnego laboratorium. Kontakt
z otoczeniem może prowadzić do fascynujących nowych odkryć, jeśli nauczą się stawiać pytania
i szukać na nie odpowiedzi. Już same tematy zajęć innowacyjnych były dla uczniów niezwykle intrygujące. Pośród nich znalazły się takie eksperymenty jak: „Bawienie kwiatów”, „Wędrująca woda”, „Kolorowy zawrót głowy”, „Tęcza w słoiku”, „Chmura w butelce”, „Przewrotna woda”, „Ciecz nienewtonowska”, „Ogień bez zapałek – skupianie światła w soczewce”, „Słoikowa pompa – podciśnienie”, „Magiczne jajko – zjawisko próżni”, „Lewitujące jajka – wyporność wody”, „Poduszkowiec”, oraz „Cytrynowy prąd”.

Mali uczniowie czerpali wiele radości z poszukiwań, eksperymentów i obserwacji. Poprzez doświadczenia dzieci zauważały pewne zjawiska i stawiały konkretne pytania na które wspólnie
z nauczycielem szukały odpowiedzi, nawet jeśli zahaczały one o dziedziny pozornie trudne jak fizyka lub chemia. Zaciekawienie uczniów, ich zaangażowanie oraz radość wynikająca z odkrywania i przeżywania spotkania z nauką mieszały się z wspólna, zgodną i twórczą zabawą. (AW)

 

Skip to content