Pedagog i psycholog szkolny
ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO:
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
- Udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności
w wychowywaniu własnych dzieci, - Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
- Udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
- Udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych
i środowiskowych, - Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów.
- Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo
do odpowiednich sądów dla nieletnich, - Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się
w trudnej sytuacji życiowej. - Udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,
- Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
ZADANIA PSYCHOLOGA SZKOLNEGO:
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych
i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli, - Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli (konsultacje dla rodziców),
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
- Udzielanie pomocy uczniom w sytuacji porażki, niespełnienia oczekiwań,
- Inicjowanie i prowadzenie działańmediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnieńi innych problemów dzieci i młodzieży;
- Zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
- Wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
- Udział w różnych formach szkoleniowych,
- Nawiązanie ścisłej współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
Zadania, o których mowa, są realizowane we współpracy z:
- Dyrekcją szkoły,
- Rodzicami,
- Nauczycielami,
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- Innymi podmiotami, działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.