Piastowskim szlakiem

W dniach 10-11 maja 2018 roku klasy 7a,7d oraz chętni uczniowie z klas 4a,4b,4c,6a odbyli wycieczkę do miejsc położonych na obszarze Wielkopolski i województwa kujawsko-pomorskiego ” Piastowskim szlakiem”.

Niezwykle atrakcyjna trasa turystyczna, kryjąca cenne pamiątki z czasów tworzenia się polskiej państwowości, na której znajdują się zabytki naszego dziedzictwa. Przez 2 dni uczniowie starali się zobaczyć to, co najcenniejsze. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od wizyty w rezydencji rodu Górków i Działyńskich, rezydencji w Kórniku. Kórnik to największy zbiór pamiątek historycznych, narodowych, zbiór XIX wiecznych mebli, posadzek, zbroi, broni, obrazów królów i hetmanów polskich. Integralną częścią zamku jest 36 hektarowy park , w otoczeniu kwitnących bzów, azalii, magnolii i różaneczników odpoczywaliśmy po prawie 7 godzinnej podróży. Następnym punktem naszej podróży był Rogalin- siedziba zasłużonego dla Polski rodu Raczyńskich. Na terenie kompleksu pałacowego znajduje się galeria malarstwa, która w swoich zbiorach posiada dzieła mistrzów Jana Matejki, Stanisława Wyspiańskiego, Leona Wyczółkowskiego, Jacka Malczewskiego, Olgi Boznańskiej. Największe wrażenie wywołało imponujących rozmiarów dzieło Jana Matejki „Wjazd Joanny d Arc do Reims”. Ciekawostką przyrodniczą są ogromnych rozmiarów rogalińskie dęby, wiele z nich to pomniki przyrody. Najsłynniejsze z nich to : Lech, Czech, Rus. Kontynuując podróż udaliśmy się do Poznania, na spotkanie z przewodnikiem, który historię Poznania przybliżył nam w trakcie gry miejskiej. W Poznaniu – mieście Korony Królestwa Polskiego oglądaliśmy Zamek Królewski, Stary Rynek, Ratusz, Bazylikę Matki Boskiej Nieustającej Pomocy. W drugim dniu naszej podróży odwiedziliśmy Gniezno. Tutaj zwiedziliśmy Bazylikę Prymasowską Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny – miejsce pochówku św. Wojciecha, głównego patrona Polski ,miejsce pięciu koronacji królewskich, siedzibę prymasa Polski. W podziemiach katedry widzieliśmy najstarszy w Polsce napis nagrobkowy z 1006 roku, a także fragmenty murów Bazyliki Mieszka I. Bardzo interesująca była wizyta w Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej, w skarbcu muzeum znajdują się przedmioty służące sprawowaniu kultu bożego : kielichy, pacyfikały, biskupie pierścienie, rzeźby, zabytkowe tkaniny, złoty kielich z X wieku zwany kielichem św. Wojciecha. Na długo w pamięci pozostaną również Drzwi Gnieźnieńskie z około 1175 roku z czasów Mieszka III Starego, które przedstawiają historię życia św. Wojciecha oraz rzeczywistość społeczną ówczesnych czasów. Po krótkim odpoczynku i lunchu udaliśmy się do Biskupina, osady obronnej ludności łużyckiej, zachowały się tutaj drewniane konstrukcje fundamentowe domów, wałów, ulic, urządzeń, sprzętu: glinianych naczyń, ozdób, narzędzi z brązu, żelaza. Wracając do Bochni odwiedziliśmy największy kościół w Polsce – Bazylikę Najświętszej Maryi Panny w Licheniu. Podążając ścieżkami licheńskiej Golgoty odwiedziliśmy kamienny labirynt przejść, grot, kapliczek, figur i płaskorzeźb. Zmęczeni, ale pełni wrażeń w godzinach nocnych wróciliśmy do Bochni. (MP)